Haal het maximale uit je (merk)positionering!

vanuit een helicopterview naar je merk kijken geeft altijd nieuwe en waardevolle inzichten
 
 
 
 
PhotoPageMerkstrategie Positioeringwebsite

Onderscheidend vermogen dankzij een uitgebalanceerde positionering

 

 

Beslissingen rondom de merken van de organisatie hebben grote invloed. Hoe positioneer je het beste de verschillende merken? Of is de organisatie zelf juist het merk. Zijn de verschillende merken wel echt onderscheidend genoeg? Hoeveel potentie heeft het merk? Hoe kunnen we samen zorgen dat ook de medewerkers inhoud geven aan jouw merk(en). En hoe laden we vervolgens het merk met als uitgangspunt een stevige breinpositie bij de doelgroepen?

Positioneren is het maken van de juiste fundamentele keuzes die de marktpositie van een merk bepalen. Er zijn vele verschillende positioneringsmodellen zoals de hiernaast getoonde Brand Key, Golden Circle model, BrandneXt model. Maar welke is de juiste?

 

Merkkompas:

Inside-out:

Bepaal het DNA en de kern van het merk(en). Zet het kompas op scherp en ga terug naar de merkessentie om vervolgens snel en concreet door te kunnen schakelen naar concrete merktoepassingen.

Outside-in:

Leer de échte proposities van je concurrenten kennen. Je (her)definieert het concurrentieveld en bepaalt waar je écht op concurreert in de markten waar je aanwezig bent. Positioneer het merk(en) op basis van heldere keuze met behulp van de 'BrandKey' methodiek waarin je op 9 relevante velden keuzes maakt en positioneert waarmee de purpose van het merk helder wordt.

Definieer vervolgens alle bouwstenen voor het merk (inside-out, outside-in, SWOT analyse, concurrentie analyse, dominantie analyse, etc.) om deze door te vertalen naar jouw marketing- en communicatieplannen.

Walt Disney vision 

Identiteit en Essentie borgen:

Wij kunnen de kernzaken als merkessentie en de marktpositionering verzorgen en desgewenst ook de implementatie naar marketing en communicatie en de organisatie begeleiden.

lees verder...

 

pagePositioneringBrandkeymodelwebsite  pagePositioneringSinekmodelwebsite   PhotoBrandneXtwebsite1     Brandnext i.s.m. SAMR logo